G. Bolacchi, Il problema del metodo nella sociologia, "Studi di Economia", vol. V, pp. 3-53, 1972

«One may wonder why a Galilean-type revolution took so long to manifest in the field of human behavior analysis compared to what happened in the field of natural sciences. One may also wonder why the achievements of the scholars who initiated the experimental research on human behavior, laying the foundations for a scientific theory of psychological and social phenomena, have not become part of the field of experience and the common language of ordinary people, in contrast to what happened with natural sciences.

One first answer to these questions is that behavior science, founded on controlled (laboratory) experiments, contrasts with the subjective interpretations of human behavior, i.e., the intuitive stances resulting from emotional situations on which current social structures rest. A second answer is that subjective interpretations give rise to class differentiation, class conflict, and consequently, power relations. Therefore, the social space for a scientific (i.e., intersubjective) consideration of human behavior is very narrow. […]

The dissemination of human sciences is hindered not only by the structures of power but also by incorrect theoretical approaches originating both in traditional metaphysics and the Weberian philosophical method of the social sciences and, broadly speaking, in the thought of philosophers belonging to the so-called school of contemporary German historicism. Many scholars still consider the latter an unsurpassed culmination of methodological reflections on human behavior due to its contrast with traditional metaphysics and openness in terms of cultural relativism.» IT

(Il problema del metodo nella sociologia [The problem of method in sociology], pp. 3-4)
Author
Giulio Bolacchi

Title

Il problema del metodo nella sociologia (Critica di alcune prospettive metafisiche)
[The problem of method in sociology (Criticism of some metaphysical perspectives)]


Published in
Studi di Economia, vol. V, pp. 3-53

Publisher
Istituto economico-statistico, Facoltà di Economia e Commercio, Cagliari

Year
1972
  1. Gli ostacoli alla comprensione scientifica del comportamento umano.
    [Obstacles to scientific understanding of human behavior]
  2. La prospettiva di Max Weber.
    [Max Weber’s perspective]
  3. La distinzione tra scienze storico-sociali e scienze naturali.
    [The distinction between historical-social sciences and natural science]
  4. La confusione tra prospettiva evoluzionistica e prospettiva strutturale.
    [Confusion between evolutionary versus structural perspective]
  5. La spiegazione causale.
    [The causal explanation]
  6. Prospettiva strutturale e prospettiva evoluzionistica con riferimento all’ordine seriale.
    [Structural perspective versus evolutionary perspective in relation to serial order]
  7. L’inconsistenza del concetto di comprensione scientifica dei fenomeni nel loro divenire storico.
    [The inconsistency of the concept of scientific understanding of phenomena in their historical becoming]
  8. Verifica e imputazione causale.
    [Verification and causal attribution]
  9. Critica del metodo della spiegazione condizionale.
    [Criticism of the conditional (counterfactual) explanation method]
  10. Osservazioni sulla struttura del linguaggio scientifico.
    [Remarks about the structure of scientific language]
  11. Un esempio di relazione funzionale.
    [An example of functional relation]
  12. Relazione funzionale e ordine seriale: analisi dinamica e analisi statica.
    [Functional relation and serial order: dynamics analysis and statics analysis]
  13. Il tempo come ordine (dinamica strutturale) e il tempo come direzione (dinamica cumulativa).
    [The order of time (structural dynamics) and the direction of time (cumulative dynamics)]
  14. Le analisi sociali in termini di equilibrio e di forze.
    [Social analyses in terms of equilibrium and forces]
  15. La prospettiva di Talcott Parsons.
    [Talcot Parsons’s perspective]
  16. I modi di organizzazione degli elementi dell’azione.
    [Modes of organizing action elements]
  17. Predicati sperimentali e predicati teorici. Il livello di astrazione dei predicati.
    [Experimental predicates and theoretical predicates. The abstraction level of predicates]
  18. La relazione di interscambio, la relazione di appartenenza e la relazione di controllo.
    [The interchange relation, the belong-to relation, the controlling relation]
  19. Le dicotomie neutralità-affettività e specificità-generalità e l’uso della relazione combinatoria.
    [The dicotomies neutrality-affectivity and specificity-diffuseness and the combinatorial relation]
  20. Il distacco tra la prospettiva metafisica di Parsons e la prospettiva scientifica.
    [The disconnect between Parsons’s metaphysical perspective and scientific perspective]
  21. La distinzione tra processi di confine e processi interni.
    [The distinction between boundary processes and internal processes]
  22. I concetti di personalità e need-disposition.
    [The concepts of personality and need-disposition]
  23. Le relazioni di interscambio tra il sistema psicologico e gli altri sistemi.
    [The interchange relations between the psychological system and other systems]
  24. Considerazioni critiche conclusive sul metodo di Parsons.
    [Final critical remarks on Parsons’s method]

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